Thursday, May 17, 2018

~ RAMADAN SATU ~


SALAM Ramadan 1439H. Alhamdulillah masih dipunyakan rezeki untuk merai Ramadan yang penuh kemuliaan ini.

Terima kasih Tuhan atas kesempatan dan kudrat yang terbagi. Mudah-mudahan terguna untuk suatu hal yang memberi manfaat bukan sahaja pada diri tetapi juga yang selainnya.

Semoga hadir Ramadan terindah dan penuh bermakna sebelum perginya. Amin.

Dan, pada Ramadan Satu ini.. Aku terlalu penuh dengan harap agar hati setiap satu yang pernah terlukakan aku, meski pada apapun kejadiannya, beriring niat atau tidak, secara benarnya memohon agar ada ehsan untuk dimaafkan aku atas segala yang terlaku aku sehingga membuat singgung dan terlukakan. 

Jika maaf ditutur aku ini tidak menyembuhkan, aku berharap agar doa-doa terkirim aku ke langit sana didengar Tuhan untuk disampaikan pada kamu.

Semoga kesembuhan luka itu, bisa memberi nyaman, malah tenang dalam merai Ramadan dan bersusul Syawal jika diizinkan nyawa sampai ke situ.

Aku sedar, maaf ini barangkali tidak tersampai kepada yang seharusnya kamu secara zahirnya, kerana mana mungkin ada yang menatap baca di ruang kecil yang hanya punya aku ini. Namunnya aku percaya, nafas-nafas keikhlasan ini akan tetap disampaikan langit malam meski di manapun kamu itu.

Aku percaya. Dengan sepenuh kepercayaanku.

Dan, ia bukan hanya sekadar susunan aksara yang ditari mainkan. Ia bersaksi. Untuk sebuah kesembuhan hati. Semoga dikosong-kosongkan dengan nyaman. Amin.

[Sehingga ke Ramadan dua]

No comments: