Saturday, June 10, 2017

~ RAMADAN LIMA BELAS: PERJALANAN AKHIR ~



ALFATIHAH. Selamat pergi ke dunia abadi buat tiga nama (dalam kenalku) yang telah dijanjikan Allah pada suatu detik yang dinamakan ajal pada hari semalam dan hari ini. Semoga dipermudahan perjalanannya ke sana, dan insya-ALLAH diampunkan segala dosa sepanjang hayatnya di dunia serta ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Awal pagi aku sempat berziarah arwah Erynn ini, memberikan penghormatan terakhir. Meski tidak terlalu rapat arwah namun hati benar-benar ingin mengiringi perjalanan akhirnya.

Setiba di masjid tempat jenazah disempurnakan, aku melihat ramai sekali yang turut hadir memberikan penghormatan terakhir, bukan hanya keluarga dan saudara terdekat, tetapi ada juga mereka yang hanya mengenalinya pada nama sahaja.

Ramai. Segenap ruang masjid penuh dengan tetamu. 

Doa. Tidak putus kebaikan arwah dibilang satu demi satu, dan yaa... ia bukan sutu cerita yang sengaja disebut-sebut atas nama kelaziman tentang si mati. Namun aku benar-benar percaya segala itu disebut dengan penuh kejujuran kasih sayang.

Betapa arwah semasa hayatnya cukup dikenali sebagai seorang yang baik hati sehingga dia cukup disenangi dalam apapun situasi. Dia disayangi, sehingga ke katup matanya untuk nafas terakhir. Pemergiaan yang ditangisi dengan penuh rasa kasih sayang.

Dalam perjalanan pulang, aku hampir sahaja mahu menangis. Sebak yang ditahan-tahan semenjak dari tadi. Sebak dari soal-soal yang aku tanyakan pada hati, bagaimana nanti saat tiba aku dijemput ke dunia abadi. 

Apakah aku diziarahi sebegini juga? Apa ada yang mengenang-mengenang aku dengan rasa kasih sayang seperti ini? Atau barangkali sudi mengiringi aku ke perjalanan terakhir?

Yaa, pengakhiran yang hanya Tuhan yang sahaja yang tahu. Namun, kasih sayang itu percuma, kebaikan juga. Memilihlah dengan pilihan.

[Alfatihah]

No comments: