Monday, May 08, 2017

~ MELAIN KITA ~


AKU melepaskan pelukan ibu sambil senyum. Ibu juga melaku hal yang sama. Dia menepuk-nepuk pipi kananku sambil mengulang-ulang pesan serupa.

Aku geleng kepala. Namun dalam masa yang sama, jauh di sudut hati aku tekun mengangguk pada setiap satu yang ibu tuturkan.

"Insya-ALLAH ibu... AL tidak punya apa-apa dalam hidup AL hari ini, melain kita.." kumat kamit bahasa senyap yang aku tuturkan di dalam hati.

Ibu kembali ke kampung halaman kami nun jauh di pantai timur utara semenanjung tanah air awal pagi hari ini. Meninggalkan bau-baunya yang mudah benar menjadi rindu.

Kata ibu, dia membuat putus untuk menjenguk kami di sini kerana sudah agak lama aku tidak punya kesempatan untuk pulang ke dia. Urus pekerjaan sering menjadi sebab sehingga kadang kala membuat aku terlupa suatu hal yang di nama tanggungjawab dan rindu.

Sigh.. Hidup yang tidak pernah ada dalam ramalan kita. Hari ini kita bertepuk tampar dengan senyum melebar dada, esok pula jadi lain cerita.

Semogalah masih berbaki kasih sayang untuk kejelekan aku.

[Bau dan rindu..]

No comments: