Monday, January 30, 2017

~ DUNIA KECIL ~


USAI sessi mocha bersama seorang kenalan atas urusan pekerjaan di kedai kopi jalan Ampang kurang lebih dua jam, aku bergegas mahu pulang. Demam dan hilang suara akibat batuk yang keras turut menyeru asthma membuat dekat semenjak tiga hari lalu.

Sedang aku berkemas bahan-bahan kerja beserta komputer riba, tiba-tiba namaku disapa beserta kelibat dua manusia yang terus menarik kerusi duduk mengadapku.

Dua sahabat yang jarang sekali bertemu kesempatan untuk bersua muka, kini sedang menyengeh di depan mata. Dan, yaa.. betapa kecilnya dunia ini kerana aku tidak mengetahui, dua sahabat ini sebenarnya merupakan sahabat baik dan sudah saling mengenali semenjak mereka kecil lagi.

Lebih lucu,  kami ini juga tidak pernah sedar atau tahu bahawa antara kami bertiga ini juga sebenarnya saling mengenali antara sesama dan bersahabat baik.

AKU: Macamana korang boleh ada sekali ni?
ARIES: Ehh.. ehh dah kitorang bff. Nape pulak tak boleh sekali
AKU: ??? Tak pernah tahu pun
CAPRI: Saya pun tak tahu yang awak selama ni kenal si Aries ni.. haaha
AKU: Uikss.. haa laa kann..
CAPRI: Kecik betul KL ni. Pusing2 rupa-rupanya kawan dengan orang yang sama
AKU: Tak pernah nampak pun gamba korang sama kat IG masing-masing
ARIES: Eleh, gambar aku pun ko tak pernah letak gak kat IG ko kan..
AKU: Hahahaha..
CAPRI: Sumpah tak sangka awak ni kawan baik juga dengan perempuan gila ni
ARIES: Aku dan Capri ni, kitorang BFF since umo 12 tahun. Satu sekolah dan jiran tetangga terbahagia. Kawan dari muka dia hodoh sampai cantik, sampai kembali hodoh.. hehehe
AKU: Adoii.. macam tak boleh nak percaya korang ni kawan jugak
ARIES: Itulah.. tak pernah plak ko atau aku popup nama minah ni selama ni kan. yerlah mana nak tahu korang saling kenal
AKU: Lamaaaaa korang kenal, hebat betul boleh kawan lelama gini. Maksud aku kawan yang konsisten, bukan kawan pastu hilang jumpa balik 10 tahun kemudian
CAPRI: A'ahh konsisten. Tak pernah berpisah jauh. Semua benda jadi nampak depan mata. Dah kawin pun, dia masih tak menempek juga haa..
AKU: 20 tahun lebih kot.. huhu gila lamaa
ARIES: Kitorang stuck, tak boleh buat apa daa.. haha

Aku membatalkan hasrat untuk pulang, menyambung kembali sessi kopi bersama mereka berdua. Manis sungguh rasa pertemuan ini. Setelah beberapa tahun bersahabat, baru hari ini kami mengetahui ketiga kami ini saling mengenali. 

Aku bersahabat baik dengan si Aries, dia pula merupakan sahabat semati dengan Capri dan rupa-rupanya si Capri ini pula bersahabat dekat denganku tanpa kami semua saling menyedari.

Mendengar cerita mereka, aku ketawa sendiri. Betapa tempoh 20 tahun itu masih lagi mengikat mereka sebagai sahabat. Suka duka dihadap bersama. Malah si Aries ini sudah lebih lima tahun tahun bergelar isteri dan punya anak, namun mereka masih sentiasa ada untuk diri masing-masing pada saat apapun.

Pada saat ibu si Aries meninggal dunia, dan pada kejadian serupa dilalui si Capri tiga tahun kemudian sehingga kepada sekecil perkara yang membuat singgah, mereka saling ada.

AKU: Korang tak pernah gaduh ker? Perangai masing-masing boleh tahan jelik jugak.. hahhaha
ARIES: Hahaahaha.. melampaunya perkataan jelik tu.
CAPRI: Gaduhlaaa... hebat sangat tu kalau tak gaduh. Tapi gaduh sehari jer, tak boleh lebih. Kalau tak, macam kena sumpahan
ARIES: Selalu jer gaduh, cuma tak lama jer. Sebab bila gaduh rasa pelik.. kerja sekolah/assingment nak tiru sapa.. nak ngumpat boyfriend dgn sapa.. bahhaha
CAPRI: Semoga esok-esok boleh berbesan, walopun anak dia 4 tahun, saya belum kawin2 lagik..

[Persahabatan]

No comments: