Thursday, December 01, 2016

~ SUATU YANG NAMANYA KEBETULAN ~


KATA bual kosong yang aku langsung tidak menyangka rupa-rupanya mempunyai kebenaran di sebaliknya. Gurau pendek yang tanpa diduga mempunyai cerita panjang di luar tahu.

Lalu aku diberi penjelasan dan dikongsikan paket cerita yang jauh dari jangkau akalku. Sedangkan aku sebenarnya langsung tidak tahu tentang apa yang berlaku di antara mereka.

Dan, sungguh.. entah bagaimana kata-kata yang aku tuturkan dengan gurau senda itu rupa-rupanya benar wujud di alam nyata terhadap manusia yang aku kenali di depan mata.

Lucu. Kebetulan yang sebenar kebetulan.

Dan, insiden ini membawa ingatan kepada ayah. Ayah juga sering berdepan dengan situasi itu. Firasat dan nalurinya yang seringkali membawa ke wujud tanpa dia sendiri sangkakan.

Untuk kamu berdua, usah digusarkan. Aku tidak pernah melihat ia dengan rasa yang kiri. Malah sebenarnya kamu tidak perlu membuat sebarang penjelasan kerana aku sememangnya tidak pernah tahu apa-apa tentang paket wujud itu. 

Biarlah ia kekal rahsia antara kamu. Dan, percayalah ia tidak akan pernah sampai kepada yang selainnya di luar aku.

Sekali lagi, ia cuma kata tutur kosong yang berkebetulan menyampai tepat tanpa aku sendiri menduga kebersamaan itu.

Chill.

[Ke-betolan]  

No comments: