Tuesday, August 16, 2016

~ MANIS ~


MESKI ia barangkali hanya suatu hal yang remeh, namun keremehan itu telah membuat aku tersenyum panjang hari ini. Seperti yang pernah aku katakan sebelum ini, hal-hal kecil yang mudah membahagiakan.

Kami bermula sebagai kenalan kerana urusan pekerjaan. Dia sentiasa membantu dan seringkali memudahkan kerjasama kami. Meski bukan sebangsa, dia seorang yang sangat-sangat menghormati  dan peka dengan keterbatasan serta kebezaan dalam sesetengah perkara yang melibatkan agama dan budaya dua kami. Dan, aku cukup senang dengan itu.

Hubungan profesional itu kemudiannya bertukar menjadi persahabatan. Manis. Dan, kebahagiaan itu mudah. Maka. hargailah.

Setelah sibuk dengan pelbagai perkara dan menyudahkan segala sesuatu yang berbagi sebelum menutup 'buku' di sini, hari ini aku berkesempatan untuk berkongsi tentang situasi terkiniku di lantai pekerjaan kepadanya. Tentang pertukaran, perubahan dan kebarangkalian aku memilih jalan lain selepas ini. Itupun secara kebetulan setelah  dia menghubungiku tengahari tadi.

Lucu, dan dalam masa yang sama terharu dengan beberapa reaksinya setelah tahu dan mendengar penjelasanku. Ada juga yang dia jelas dan kenang tentang aku rupa-rupanya. Dan, ya, gadis tionghua ini sering mudah membaca sesuatu di kelilingnya.

Senyumlah untuk budi-budi yang terlekat kemas.

[Kaseh sayang itu di-mana2] 

No comments: