Thursday, August 25, 2016

~ BERCERITA SEBUAH CERITA ~


ANGIN sejuk menerkam tajam hingga ke tulang dalam. Malah desirnya juga jelas menyambar telinga di ruang paling sunyi itu. Aku bernafas perlahan, menahan kesejukan, dan menahan rasa seiring dengan atur langkah yang entah mengapa begitu berat terasa.

Assalamualaikum MrLegoman, haii.. aku datang lagi ni.
Harap kau Ok sahaja di Sana. Aku tak OK kat sini. Tak Ok sangat. Rindu lama tak jumpa kau. Bukan sebab kau best sangat, tapi sebab kau selalu ada waktu aku bergelumang rasa ranap. Mungkin kebetulan, atau mungkin juga sebab kau memang kaki sibuk nak ambil tahu tentang life aku. Hehehe.. Tak kisahlah, tapi aku tahu kau memang selalu ada dan suka nak dengar cerita sedih dan tak best dari aku.

So, disebabkan itu.. aku datang sini hari ni nak jumpa kau, sambil-sambil bercerita benda-benda tak best yang aku sedang hadap sekarang ni. Aku tak tahulah kau masih nak dengar lagi macam dulu, atau dah malas nak layan. Tapi, aku ambil cuti separuh hari kerja semata-mata nak datang sini hari ni. Jadi, kau kena dengarlah juga.. Pot pet pot pet pot pet...

Habis bercerita semahunya, aku diam seketika. Sambil memerhatinya suasana keliling yang sentiasa berubah setiap kali aku ke sini. Ada sahaja 'rumah-rumah' baru yang terbina di sebelah menyebelah. Sesak berkeliling sehingga sering kali aku menjadi keliru duduk letak kediaman teman ini.

"Kau tak payahlah nak risau, aku ni kan orang jahat. Orang jahat selalunya mati lambat,"

Terngiang kata-katanya itu beberapa hari sebelum pergi dia. Dan, yaa.. kata-kata itu membuktikan yang sebalik. Wahai sahabat, kalaulah kamu itu masih ada... kalaulah...

[Apalah erti-nya sahabat..] 

No comments: