Wednesday, July 20, 2016

~ KERANA ESOK BUKAN KITA PUNYA ~


ALFATIHAH. Petang siang hari tadi, aku mendapat perkhabaran tentang pemergian seorang kenalan setelah 80 hari bertarung nyawa di katil hospital.

Aku tidaklah begitu mengenali dekat arwah, cuma kami jadi kenal kerana sering bertemu atas sebab urusan kerja. Setiap kali melihat kelibatku, dia pasti menegur dan bertanya khabar. Setiap kali. Lebih-lebih lagi apabila mengetahui kami berasal dari negeri yang sama.

Namun, aku tetaplah aku. Mulutku sentiasa berat untuk melayan bual-bual orang dengan mudah. Soalan-soalan dan sapa yang arwah berikan untuk aku kadang-kala hanya aku reaksikan dengan senyum atau anggukan kepala. Pun begitu, dia masih sentiasa mahu mendekati dan berbual-bual dengan aku. Aku sendiri tidak tahu kenapa arwah begitu suka menyapa dan mengajakku berbual, meski dia tahu aku tidak menunjukkan mahu ke arah itu.

Justeru, saat menerima perkhabaran mengejutkan itu, aku terus terduduk. Merasa berdosa mengenangkan kembali perlakuanku kepadanya.

"Kakak, semoga perjalananmu ke sana dipermudahkan. Semoga diterima sang pencipta dengan sebaik-baik keadaan. Dan, dari sudut hati yang dalam... aku memohon kemaafan atas segala apa dariku yang memberikan singgung kepadamu... alhatihah.."

Dan, yaaa.. kita tidak akan pernah tahu entah esok, entah lusa... entah siapa antara kita yang akan pergi.

[Pemergian..]

No comments: