Thursday, June 23, 2016

~ RAMADAN LAPAN BELAS ~


23 JUNE, Sudah pergi tiga Ramadan kami tanpamu, ayah. Dan, setiap kali tibanya detik ini perasaan aku sering sahaja menjadi tidak menentu. Seluruh hati menjadi terbawa untuk saat-saat ada bersama ayah.

Paling tidak terlupakan sehingga akhir nyawaku, bila mana aku yang menjadi satu-satu anak yang berada di sisi ayah ketika nafas terakhir ayah. Detik di mana aku diminta untuk memperkemaskan kedudukan ayah selepas nyawa ayah tidak lagi di badan.

Paket-paket yang tidak pernah mahu padam dari ingatan. Paket jam 10.15 pagi, 23 June 2013, iaitu 1097 hari yang lalu.

Semogalah hati ini tenang-tenang sahaja. Semogalah aku baik-baik sahaja. Semogalah.

Dan, kalaulah kamu itu masih ada mr legoman, kamulah yang paling sudi mahu mendengar tentang ini kecamukan aku ini. Meski tidak aku kongsikan apa, kamu itu tetap melayan-layan bualku kerana kamu itu tahu betapa seliratnya aku di dalam sana.

[Terima kaseh untok yang ada..]

No comments: