Thursday, January 28, 2016

~ HORMAT ~


TELEFON bimbit. Tidak pernah aku nafikan kepentingannya apatah lagi saat ia kini menjadi satu alat penghubung yang fungsinya berlebih dari yang perlu.

Namun, aku masih tahu menghadguna.

Bila mana ada dalam sesi bersama manusia, aku akan menghormati sesi itu. Tidak kiralah siapa yang ada di dalam sesi itu. Aku tidak akan memilih telefon bimbit meski aku sendiri tidak punya banyak tutur untuk sesi itu.

Justeru, telefon bimbitku sentiasa di dalam keadaan mode senyap setiap kali aku dalam sesi bersama manusia. Malah aku jarang sekali menjawab panggilan atau membalas mesej yang masuk ke telefon bimbitku kecuali pada suatu hal yang benar perlu pada ketika itu.

Mereka yang dekat dan punya mata perhati, pastu sahaja tahu tentang kebiasaan itu. Kebiasaan bila mana aku hanya melihat telefon bimbitku memberi notifikasi sehingga selesai sesi. Ia kerana aku masih tahu membeza dan masih tahu menghormati manusia yang wujud di depanku.

Dan, masih juga sehingga hari ini.

[Notifikasi yang semakin mengerti]

No comments: