Sunday, January 17, 2016

~ HAMLET : RASUKAN DENDAM ~










AKU pernah beberapa kali membaca kisah Hamlet, dari sang pengkarya hebat, Shakespeare. Namun hanya pada kali ini bertemu kesempatan pertama untuk menonton pementasan dari karya ini. Meski pementasannya diolah semula dan dipersembahkan dalam Bahasa Melayu, keasliannya masih di situ.

Naskah 'Hamlet: Rasukan Dendam' ini merupakan hasil olahan saudara Ahmad Yatim dan di arahkan oleh saudara Fasyali Fadzly. Mereka adalah orang yang tidak asing dalam dunia pementasan teater dan hebat dengan sumbangan mereka yang tersendiri. Meski terdiri dari dua generasi yang berbeza, mereka sebenarnya mempunyai hala tuju yang sama dalam memartabatkan kembali dunia pementasan teater tanah air.

Aku suka cara Fasyali menterjemahkan karya ini. Setiap sudut diambil terliti. Baik dari segi jalan cerita, rekaan pentas, kostum dan paling penting energi yang dibawakan oleh para pemainnya. Meski mereka masih lagi bergelar pelajar (ASWARA), sebahagian mereka sebenarnya jauh lebih baik daripada pemain teater pentas komersial di luar sana.

Ternyata naskah teater di pentas-pentas kecil begini kini lebih berbaloi untuk ditonton berbanding pentas besar yang sepertinya semakin hilang arah dan hala tuju mereka. Paling nyata, jualan tiket kini seolah-olah menjadi penanda aras baru sama ada berjaya atau tidaknya sesebuah pementasan itu.

OK, itu cerita lain.

Apapun, tahniah untuk seluruh team yang terlibat dalam pementasan teater Hamlet yang sangat mencuri perhati ini. Semoga terus memberikan sesuatu yang lebih hebat dalam membangkitkan perkembangan seni teater tanah air.

[Semangat]

No comments: