Friday, October 02, 2015

~ MANUSIA ASING ~


SUGULKU barangkali tidak terselindungkan meski usahaku keras ke arah itu. Lalu terperosok aku ke ruang selalu tanpa sebarang bahan baca. Sekadar duduk menatap titik-titik bulat yang tumbuh pada dinding gelas yang mengisi mocha keras.

Berselang jarum jam pada angka seterusnya, datang seseorang yang tidak dalam kenalku bersapa. Tidak aku pelawa duduk kerana ia bukan dalam selesa kebiasaanku.

Namun aku sudi menjawab beberapa tanya umum yang dituturkannya. Aku percaya ia bukan suatu hal yang disusun-susun dia, cuma terbaris bersabit butir jawapanku.

Dari yang acuh tidak acuh itu akhirnya menjadi rancak. Halanya kepada paket-paket yang mampu membuat aku senyum. Yang bukan dikarang-karang, tetapi pada suatu hal yang dicantum rambang.

Dan, yaaa... jarang sekali aku membenar ruang diceroboh orang asing yang tidak langsung dalam kenalku. Apatah lagi mahu membuat bual panjang yang sememang-memangnya bukan aku.

Meski siapapun kamu itu, terima kasih kerana memberi sedikit rasa senang atas kegelisahanku yang bersarang. Babak dunia yang masih punya manis tanpa kita hitung-hitung.

[Di-hibor..]

No comments: