Thursday, July 30, 2015

~ PADA SUATU HAL YANG DIMENGERTIKAN ~


SEMENJAK semalam, bertalu soalan diajukan kepadaku tentang status terkini hubungan sahabat mei dengan sang kekasih hatinya. Manakan tidak, lelaki itu khabarnya bakal menamatkan zaman bujangnya kurang lebih seminggu nanti. Namun, apa yang mengejutkan, bakal pengantin perempuannya bukanlah sahabatku yang seorang itu.

Sebenarnya, aku telah lama tahu akan perkara ini. Cuma ia tidak dari mulut tuan punya badan, yakni sahabat mei. Mungkin rajuk panjang sahabat itu denganku sebelum ini membuatkan kami tidak punya ruang dan kesempatan untuk bercerita. Lama aku ketinggalan tentang perkembangan hubungan mereka. 

Pun begitu, aku juga tidak berhasrat untuk bertanya kerana percaya sahabat ini akan berkongsi segalanya bila mana perasaanya telah sembuh dan bersedia untuk membuka cerita. Sementelah perselisihan tempohari juga baru terpulih.

Lalu segala pertanyaan dan kesahihan yang diminta orang tentang berita pernikahan lelaki yang kini adalah bekas kekasih hatinya itu aku jawab dengan senyum. Sememangnya aku sedikitpun tidak punya hak untuk menjawab atau mencampuri soal yang menyentuh kehidupan peribadi orang lain, meskipun ia adalah sahabat dekatku.

Namun, aku sedikit terusik apabila membaca status-status terkini yang dikongsikan di laman sosial lelaki itu tentang kehidupan barunya. Seolahnya, sebelum ini ketika bersama sahabat mei, dia tidak pernah bahagia. Selama bertahun-tahun itu?

Ermm.. mudahnya dia lupa segala yang pernah mereka kongsi dan lalui bersama selama ini. Juga pengorbanan yang telah dilakukan oleh wanita yang duduknya begitu agung di hatinya sebelum ini.

Ohh lelaki... mudahnya kamu melupa.

Apapun, selamat pengantin baru. Barangkali sudah tertulis bukan jodoh kalian untuk bersama. Semoga ada hikmah besar yang menanti disebalik apa yang berlaku ini.

[Cuba peha kanan..]

No comments: