Friday, June 26, 2015

~ RAMADAN SEMBILAN ~






MEMAKSA lena. Tidak di tilam empuk atau dalam dingin hawa yang mengulit rasa. Tetapi di ruang parkir Masjid Ar-Rahman yang letaknya di pintu kiri jalan masuk ke Universiti Malaya. Bukan dengan pilihan, sebaliknya kerana sakit kepala yang begitu berat menekan sehingga terganggu pemanduan pada separuh perjalanan menuju ke Jalan Maarof. Sangat menekan. 

Dari jam 6.45 petang sehinggalah azan maghrib berkumandang, aku memaksa lena untuk mengharapkan sendik. Sehingga muncul pengawal keselamatan separuh abad itu mengetuk tingkap kereta dan menjemput aku masuk berbuka puasa di dalam. Mungkin juga pelik melihat aku berkeadaan seperti itu selama beberapa ketika.

Dalam mamai dan bengkak urat kepala yang belum ke asal, aku menghabiskan masa di situ sehingga jalan 8.00 malam sebelum menghalakan unta hitam ke kedai kopi selalu untuk berbuka puasa. Janji untuk berbuka puasa bersama sahabat yang seorang itu entah ke mana. Mujur saja sempat jelas situasi duduk sebenar sebelum ke mimpi.

Ermm.. sudah dua kali kejadian serupa berlaku sepanjang June ini. Yang tiba-tiba tanpa sebarang signal pemberitahuan. Aku kira, barangkali jadinya babak begini kerana badanku menolak dengan kimia baru yang memasuk tubuh tempohari. Bosan.

[Harap tidak untok kali tiga..]

No comments: