Tuesday, February 03, 2015

~ PESTA BUKU SELANGOR 2015 ~













HANYA pada hari-hari hujung aku punya kesempatan untuk menjenguk ke Pesta Buku Selangor, yang menjadi mesti. Melepasi jarum enam yang terasa begitu lama hari ini, aku membuat hala ke sana yang jaraknya hanya berselang langkah dari lantai pekerjaan.

Kali ini, aku melilau seorang diri. Tidak juga dengan pencarian bahan baca yang khusus. Sekadar mahu mencari tanpa tahu apa yang dicari. Mengintai dan membelek dari rak ke rak, berhasil sama. Kalaulah ada tulisan Rasyidah Othman yang secantik 'Perempuan Yang Patah Hati'.. Ya, masih berkelek buku itu ke mana-mana, hampir lunyai.

Kurang lebih dua jam di celah ramai manusia itu, dan hampir empat puluh minit pula aku di celah percik neon hiruk pikuk kota anggerik ini, tidak bertemu lalu yang selalu. Ya, hilang arah di tengah-tengah bandar Shah Alam. Meski sudah bertahun aku ulang lalu di bandar ini, yang aku tahu hanya lalu untuk ke rumah dan lantai pekerjaan. Itu sahaja.

Pada akhirnya, aku berhenti untuk secawan mocha, dan mengeluarkan 'Sophie's World'.

[Sastera perdana vs indie..]

No comments: