Sunday, January 11, 2015

~ KEMBALI INTIM ~


KALAU tidak dengan urus pekerjaan yang menghambat, aku sering meluang masa untuk secawan mocha bersama mereka yang dekat. Dek kerapnya dengan urus yang seperti itu, aku semakin meninggalkan kesukaanku mengadap timbun buku untuk meminjam cerita kehidupan. Malah ada diantaranya yang telah lama dipunya, namun masih belum diusik sentuh. Malah yang meneman di unta hitam saban hari juga tidak sempat terhabiskan baki selaknya.

Namun semenjak berpindah kediaman yang terjarak jauh dari dekat sahabat luangan, aku seperti kembali kepada intim dengan kesukaan yang satu ini dan meninggalkan banyak kebiasaan selalu. Manakan tidak, masa yang tercuri dari 24 jam yang ada itu tidak terlorong di luar melainkan pada soal yang mendesak sahaja. Justeru, aku jadi punya banyak masa untuk menyelak belek.

Hal yang satu ini, aku warisi dari ayah. Kami berkongsi minat dan mahu yang sama dalam bacaan. Dan, aku terlalu rindukan ayah. Al Fatihah.

[Biar se-detik rindu meng-cengkam, terasa pedeh..]

No comments: