Wednesday, October 29, 2014

~ YANG HANYA DALAM LINGKUNGAN ~


KAMI duduk berbual-bual dengan secawan mocha. Dia tahu aku sama bintang dengannya, Scorpio. Namun dia tidak pernah tahu akan tarikh paling tepat tentang hari wujudku. Lalu sepanjang perkenalan kami, dia akan membuat ucapan selamat kepadaku pada hari pertama dan terakhir tarikh yang berada di dalam lingkungan scorpio. Beza dia.

Sahabat ini telah aku kenal kurang lebih tujuh tahun lalu. Pernah ada yang menyangkakan  dia teman lelakiku kerana kedekatan kami. Namun hakikatnya, dari dulu sehingga kini dia hanyalah seorang sahabat yang sentiasa ada kala aku perlukan dia. Dari seremeh-remeh perkara, sehinggalah kepada hal-hal menangis aku. Dia serba tahu. Meski hanya sesekali punya kesempatan bersua, hubungan kami tidak pernah terjauh.

Sesi hari ini, kami berkongsi tentang soal yang sama. Tentang hari ulang tahun. Aku merai seminggu lebih awal daripadanya. Kata dia, setiap kali hampir tiba hari ulang tahun kelahirannya, dia seperti mahu lari. Semata-mata kerana tidak suka dirai rakan-taulan. Bukan kerana tidak menghargai, cuma baginya ulang tahun hari wujudnya itu hanya perlu dirai dengan mereka yang paling dekat, yang hanya dalam lingkungan dia.

Aghh.. betapa benarnya kata dia. Kerana aku juga punya rasa yang serupa. Memangnya scorpio mempunyai kemahuan yang seperti itu. Kemahuan di dalam hal-hal yang mungkin begitu remeh buat orang lain. Yaa, kerana kami tidak mahu mencuri tumpu. 

[Selamat hari ulang-tahon yaa AA..]

No comments: