Saturday, July 26, 2014

~ RAMADAN DUA PULUH LAPAN ~



INSYAALLAH, seandainya tidak berhalang pada hal yang menjadi aturan, Isnin nanti kita semua akan menyambut Hari Raya Aidilfitri, 1 Syawal 1435H.

Lalu hari ini, seawal jam 10 pagi, aku dan kakak meninggalkan hiruk pikuk kota dan menghala ke pantai timur semenanjung tanah air untuk meraikan hari kebesaran dan kemenangan kita itu bersama keluarga tersayang. Kalau mengikut perkiraan lazim perjalanan kami, pada jam tiga petang seharusnya kami sudah tiba di muka depan rumah ibu. 

Namun hari ini, ia tidak berlaku sedemikian kerana perjalanan kami agak panjang dari biasa. Tidak pada jam tiga, tetapi pada hujung hari saat tarikh mahu bertukar ganti, pada waktu jarum jarum mahu tegak di angka dua belas tengah malam, barulah kami tiba di perkarangan rumah ibu.

Alhamdulillah, selain perjalanan yang terlalu panjang selama kurang lebih empat belas jam itu, kami semuanya baik-baik. Tuhan permudahkan kami untuk perjalanan ini. Apapun, pengalaman ini menjadi yang pertama kali buatku sepanjang beberapa tahun memandu sendiri sendiri untuk pulang ke kampung halaman. Empat belas jam, dan aku memandu secara terus-menerus tanpa ganti dan henti.

[Cherita empat belas jam..]

No comments: