Thursday, November 07, 2013

~ KATAKAN TIDAK ~



SIKAP tidak menepati masa dan masuk lewat ke panggung menonton masih lagi menjadi 'budaya' sebahagian besar penonton Malaysia. Tidak hanya di panggung-panggung kecil dan sederhana, tetapi ia juga berlaku di panggung gah, Istana Budaya.
 
Sikap sebegitu tentunya menjadi suatu hal yang sangat menjengkelkan. Ia secara tidak langsung juga menunjukkan betapa mereka tidak menghormati persembahan seni yang sedang berlangsung. Malah tidak juga menghormati para penonton lain yang terpaksa mengalihkan tumpu kerana gangguan-gangguan yang mereka berikan ketika mencari tempat duduk.
 
Aku kira, sudah tiba masanya kita bertegas dalam soal ini agar 'budaya' ini tidak terus-terus berkembang atnpa ada sedikit rasa canggung. Contohi bagaimana industri luar negara yang begitu menitik-berat akan soal ini.
 
Siapa yang tidak menepati masa dan lewat daripada waktu yang sepatutnya, mereka tidak harus dibenarkan memasuki panggung meskipun membeli tiket kelas pertama. Pintu harus ditutup. Paling penting, ia tidak terkecuali kepada sesiapapun.
 
Dengan ketegasan yang begini, ia tentunya dapat mendidik mereka supaya lebih berdisiplin. Mungkin pada awal amalannya akan mendapat rungutan dan tentangan, tetapi percayalah ia mengubah 'budaya' negatif  yang menjadi amalan mereka selama ini.
 
[Dewan Filharmonik Petronas..]

No comments: