Wednesday, November 13, 2013

~ SOAL ADIL ~



SETIAP hukuman yang diberikan kepada seseorang, seharusnya dijelaskan sebab dan alasannya agar yang empunya diri tahu apa kesalahannya. Sekurang-kurangnya dia tahu apa yang canggung pada tingkah atau pekerjaannya. Justeru, mungkin pada masa akan datang kesalahan itu tidak akan berulang lagi dan segala hal yang canggung itu dapat diperbaiki.
 
Adalah tidak adil untuknya dihukum atau dinilai tanpa mengetahui pokok pangkalnya. Malah dia mungkin tidak sedar kesalahan yang dilakukan dan mungkin akan terus melakukan kesalahan yang serupa pada masa akan datang.
 
Hari ini, aku menumpang rasa terkilan. Seorang rakan ini ditukarkan skop tugasan oleh ketua di jabatannya pada situasi yang aku nyatakan di atas. Satu tindakan yang cukup tidak adil. Sedang orang lain bercakap tentang sebab kenapa ditukarkan skop tugasan itu, dia sendiri tidak pernah tahu.
 
Malah dia juga tidak pernah tahu adanya kesalahan atau ketidakberhasilan sempurna tugasan yang diberikan kepadanya sebelum ini. Manakan tidak, sang ketua tidak pernah memberi teguran tentang kesalahannya itu. Lalu dia menganggap hasil kerjanya sempurna seperti mana yang dimahukan.
 
Dan, aku kira sehingga hari ini dia masih juga belum tahu. Mudah-mudahan sang ketuanya itu berlaku adil kepadanya.
 
[Tidak yang seluruhnya hitam, dan begitu juga putihnya..]

No comments: