Thursday, May 02, 2013

~ DI BALIK LIMPAHAN ~



MENGISI kesempatan. Melihat, membelek dan mencari. Limpah manusia dan limpah buku membuat aku larut secara paling ingin di ruang besar yang dikenal kamu dan aku sebagai Pusat Dagangan Dunia Putra ini.

Menjelajah seluruhnya yang ada di luar aku dengan tulisan-tulisan yang memberi inspirasi. Secara sedikit, separuh dan terpaling ada.

Kalaulah ada pada kemampuan pada hari-hari datangnya nanti, aku pasti mahu menyimpan segala inspirasi ini dengan cara yang paling terhormat. Sementelah yang menjadi milik ini tidak ada pada nilai.

Larut.

Aku cuba menjadi besar dengan segala yang dikutip ini. Dari hal yang berdikit dulunya, sehingga ada menjadi mampu secara paling sederhana.Alhamdulillah, ingin itu terpenuh meski tidak secara seluruh.

Menoleh di zaman anak-anak, aku jauh ketinggalan dari rasa ingin itu. Situasi dan mampu diri ayah dan keluarga tidak membawa aku kepada itu. Lalu ketika itu, aku hanya memilik inspirasi dengan cara mampu kami.

Paling membuat bekas, aku terlalu selalu mencuri kesempatan untuk larut di balik barisan rak toko buku secara percuma. Membaca dan membelek helaian muka surat yang sering membawa aku mengenali dunia lain, selain dunia kecil ruang rumah kami. Mujur saja, pemilik toko itu memahami keinginan anak sekecil aku pada ketika itu.

Agh.. itu cerita lalu.. yang sudah berlalu. Namun keinginan aku tidak pernah berlalu. Masih mudah larut pada hal yang serupa. Larut pada helaian penceritaan yang sentiasa membuatkan aku kenyang secara paling mahu.

[Maseh men-chari naskah 'Ayah' dari tulisan Andrea Hirata..]

No comments: