Wednesday, February 22, 2012

~ BERPUTAR DI UNIVERSITI TERTUA ~


MENGUNJUNGI kenangan. Tanpa dirancang atur, tiba-tiba kaki sudah berada di di universiti tertua yang banyak sekali menyimpan cerita itu.

Menelusuri bangunan perpustakaan, fakulti tempat menimba ilmu, bangunan peperiksaan, sehinggalah kepada dewan tempat graduasi. Terbayang jelas hari dimana aku mengelek jambangan bunga di kiri kanan dengan topi empat segi yang kemudiannya menjadi saksi empat mata kepada suatu hal yang menjadi ingat sehingga hari ini. Arghh... cerita lalu!

Mengenang pada sesak jalan raya yang tentunya tidak mahu menyusut sehingga lampu neon mengisi giliran, aku melencong arah. Melepasi kawasan 'pagar putih' yang banyak menjadi saksi peristiwa itu dan mengarah unta hitam ke laluan tasik buatan itu.

Suatu ketika dulu, tasik itu menjadi tempat aku mengadu cerita hampir setiap hari. Lazim pada lewat remang petang usai segala urus tuntutan untuk hari itu. Aku jengok dalam-dalam. Meliar dengan penuh perhati. Namun seekor pun 'ikan tuah' (gelaran kepada kumpulan ikan yang sering mendengar cerita suatu masa dulu) tidak muncul.

Ermm... dan umpama panggung yang sedang berputar, hal-hal lalu itu turut berputar. Larut... dan aku sempat menyaksikan langit merah di sini. Sendiri. Seorang diri. Namun senang dan berbesar hati.

[Dari 'kandang kuda' ke Dewan Tunku Canselor...]

No comments: