Thursday, November 17, 2011

~ KALUT ~

MENGGELENGKAN kepala. Rabu hari ini berlangsung dengan penuh kekalutan. Kekalutan yang dibikin aku sendiri.

Jam 7.30 malam, aku harus siap siaga di WW. Melunas urus pekerjaan yang dikepalai aku. Sekitar jam 4, langit tumpah. Berat. Lalu perjalanan tertunda terus sehingga kurang lebih jam 5. Lapan langkah keluar dari perkarangan lantai pekerjaan, perut jalan raya memuntahkan isinya dengan agak keterlaluan. Terperengkap aku di situ.

Tiba di tol pertama menuju ke tengah kota, unta hitam memberikan isyarat melalui ikon kecil yang pertama kali seumpamanya aku lihat berkelip di situ. Terus jadi kalut. Diasak tanya curiga, aku menghubungi seorang rakan ini untuk bertanyakan tentang itu. Katanya penuh yakin, itu hal biasa pada saat langit tumpah begini. Usah ambil peduli kerana ia akan kembali seperti biasa.

Biar hati masih ragu, aku memilih untuk percaya apa yang dikatakan rakan ini. Tapi masih kalut dan yakin ada yang tidak kena. Aku meneruskan perjalanan. Lalu, beberapa puluh langkah di depan, unta hitam tiba-tiba mengeluarkan kepul asap besar di bahagian enjin depan. Panik. Lalu aku yang sudah sedia ada kalut ini terus sahaja melompat turun dari unta hitam tanpa mempedulikan apapun. Aku biarkan unta hitam di tengah-tengah laluan yang sarat itu tanpa sempat berbuat apa.

Berdiri di tepi pemandangan sarat itu tanpa tahu berbuat apa. Hanya memerhatikan unta hitam dari jauh. Aku diberi arahan lisan oleh teman-teman yang diadu. Namun satu apapun aku tidak dapat mengenal pasti apakah yang dimaksudkan mereka. Manakan tidak, segala tentang unta hitam ini seringnya tidak dalam tahuku. Lalu tersadailah aku beberapa jam menadah langit tumpah.

Justeru, mahu atau tidak terbanglah sang penyelamat menghantar misi. Dia menggeleng-gelengkan kepala, aku juga menggelengkan kepala.. Rupa-rupanya rakan yang ditanya aku sebentar sebelum itu, kurang lebihnya seperti aku juga. Hahahha.

Ermmm.. apapun, ia tetap menjadi saat yang menakutkan. Dan bagaimana kalau terlewat lebih daripada itu?

[Barang-kali kerana ada salah laku yang di-lepas aku..]

No comments: