Tuesday, September 27, 2011

~ ISNIN YANG HARU BIRU ~


SEHARIAN Isnin yang haru biru. Dua hari ini aku bergalas tanggungjawab untuk menguruskan si kecil. Kakak dan abang terikat dengan urus pekerjaan di luar hiruk pikuk kota dan aku mengambil alih hal-hal perlu.

Berkejaran sejak awal pagi sehinggalah malam menutup hari. Terlambat meninggalkan lantai pekerjaan membuatkan aku terlambat juga tiba menjemput si kecil dari rumah si ibu sementara. Sementelah sesak jalan raya menambah kalut. Merasa bersalah yang amat sangat. Sedang hal sekecil ini aku tidak tepat menurut seluruh, bagaimana mahu menggalas semuanya.

Beberapa meter berjarak dari rumah, kami men jadi saksi kepada satu kemalangan berat. Sebuah motor yang terperosok masuk ke bawah perut kereta. Saat kami melintasi tempat kejadian, sang mangsa sedang diselamatkan. Dek kerana unta hitam yang perlahan membuat gerak, si kecil tanpa sengaja dengan jelas melihat dengan mata kepalanya keadaan mangsa di bawah perut kereta itu. Lalu, dia menggeletar dan menangis ketakutan untuk beberapa ketika. Dan, aku perlu mengatasi untuknya.

Pada ketika yang sama, seorang sahabat dekat pula sepertinya perlu dipinjamkan bahu. Beberapa hari ini, banyak hal yang bertimpa kepadanya membuatkan hatinya bergolak keras. Dan aku cuba untuknya... kerana sepanjang mengenalinya, aku sering tahu dia juga sentiasa mencuba yang terbaik untuk orang lain di sekelilingnya. Lalu dia berhak untuk hal serupa. Doa kesejahteraan untuknya. Mudah-mudahan Tuhan berkati seluruh dia. Aminn..

Dan... aku duduk mengadap skrin ini. Juga sebenarnya berdepan dengan hal-hal yang kurang menyenangkan beberapa hari ini. Cuma mujur satu simpul kekalutan, terlerai hari ini. Dan, aku diberi ruang untuk menutur apa yang mahu aku tuturkan.

[Me-minjam bahu..]

No comments: