Tuesday, May 10, 2011

~ SELAMAT HARI IBU ~

SEBUAH kasih sayang, cinta, rindu yang tidak terbilang dengan kata, aku dedikasi khas buat ibu-ibu seluruh dunia sempena hari ibu lewat hari kelmarin.

Terutamanya buat ibu yang yang telah memperkenalkan aku kepada dunia, meminjamkan aku dengan rasa kasih sayang yang besar, menyerapkan kemanusiaan tulus dalam jiwa ragaku dan menjadikan aku seorang yang berguna. Seluruh raga, aku persembahkan.

Aku bukan anak manja ibu. Bukan anak yang tahu berbasa-basi memenangi hati ibu sepanjang minit yang ada. Tidak juga yang paling terbaik dimiliki ibu. Cumanya, aku sangat tahu.. aku adalah anak yang palingggg mencintai ibu sepenuh hati.

Terkenang zaman anak-anak yang telah ditinggalkan itu, aku senyum sendiri. Kasih sayang ibu itu membentuk kami demikian rupa. Biar tidak sama pada pembawakan diri, namun kami adik-beradik berkongsi hal yang satu. Hal kasih sayang ibu yang sangat mengikat jiwa kami sehingga ke hari ini.

Justeru, saat ibu terlantar di hospital beberapa minggu lalu disorongkan ke 'terowong' pengimbas itu, kami semua menangis seperti dunia ini telah pecah seribu. Kejadian paling besar yang bersaksi di depan mata. Kami sangat takut melihat itu. Dan sungguh, ibu juga paling takut berdepan saat itu. Meski tidak dia sebutkan perasaannya, kami jelas merasakannya.

Saat kejadian itu, hidup kami porak-peranda. Tanpa ibu begitulah aku, begitulah kakak.. begitulah adik mahupun abang. Dan juga ayah. Ayah menyayangi ibu dengan cara ayah yang tersendiri. Kami tahu itu.

UNTUK UMI, terlalu dekat jarak kita.. tetapi terlalu jauh kedekatan itu membuat rentang. Namun, percayalah, kasih sayang itu tidak akan pernah terpadam walau sesaat. Terima kasih untuk pengajaran hidup itu. Mudah-mudahan Tuhan merahmati umi dengan mengizinkan terus kesihatan buat umi.

Juga UNTUK BONDA yang berada nun jauh di utara semenanjung tanahair. Aku akan sentiasa terhutang dengan kasih sayangmu dan tidak akan pernah memungkiri janji untuk menjadi pengganti kepada cinta hati bonda yang telah pergi meninggalkan bonda. Yaa.. 30 mei ini genap lima tahun pemergiannya... bonda tetap bonda..

Tidak terlupakan juga UNTUK IBU SAHABAT JUNE yang baharu sahaja kehilangan permata hati, aku doakan kesejahteraan yang berpanjangan buatnya. Semoga kekuatan dan ketabahan akan sering membuat teman. Kasih sayangmu itu pasti berbalas rahmat yang panjang. Dan aku tahu, anak-anak yang dikandung ibu ini juga mengerti hal yang serupa.

[Untok seluroh-nya yang ber-gelar ibu... doa kesejahteraan buat kamu....Hanya Tuhan yang dapat mem-balas jasa dan pengorbananmu kepada kami anak-2 yang ter-hutang ini.. aminnn]

No comments: