Tuesday, November 30, 2010

~ APA IA JENAYAH BERAT... ~

(kredit foto : filem appalam)

PENDIAM. Memang aku bukan peramah orangnya, tetapi aku bukanlah juga pendiam. Aku tidak merasakan aku terlalu diam dan.... aku tidak suka dilabel begitu. Sungguh aku akui, aku tidaklah begitu bergegak gempita di ruang pekerjaan.. atau dikalangan rakan-rakan pekerjaan. Bukan kerana aku terlalu pendiam, cumanya aku tidak memilih untuk begitu. Mereka yang dekat pasti sahaja tahu aku bagaimana orangnya.

Siang tadi, ada seorang rakan satu lantai pekerjaan yang meluahkan pandangannya kepadaku. Katanya aku tergolong dalam lingkungan top 5 paling pendiam di lantai pekerjaan kami yang kakitangannya kurang lebih beratus-ratus orang tuh. Top 5???

Pantas aku bertanya, atas dasar apa? Apakah kerana aku jarang sekali mahu bergegak-gempita? Kerana aku tidak akan kelihatan dalam hal-hal penuh kebisingan? Kerana aku tidak bertempiaran menyertai acara mereka? Kerana aku tidak pernah mahu mengambil peduli cerita-cerita dan gosip mereka biarpun ia dibicarakan hanya disebelah kerusiku?

Atau kerana aku tidak banyak berkongsi kisah? Payah menyambung cerita mahupun tawa? Ermmm... atau mungkin juga kerana aku ini tidak tahu bergaul sehebatnya sehingga banyak nama mereka yang di lantai pekerjaan itu tidak dihafal aku. Apatah lagi hal mereka yang selainnya. Ermm... kerana itu aku terhitung dalam seperti itu barangkali.

Aku tidak pernah ada rasa mahu peduli dengan anggapan yang sebegitu sebelum ini. Cumanya, sejak akhir-akhir ini entah kenapa aku sangat tidak suka dilabelkan begitu. Ia terlihat sepertinya aku melakukan jenayah berat. Ermmm... lalu aku diatur untuk menjadi 'peramah' menurut perkiraan mereka.

[Mau ramah yang bagi-mana kamu? ]

2 comments:

Qasih said...

kadangkala segala yang baik itu tidak terpandang apabila diam itu menjadi kayu ukur.. hermm..

Koishie said...

Benar Qasih.. dan sungguh,ia kadang-kala menjadikan keliru yg banyak.