Wednesday, June 23, 2010

~ BUKAN TIDAK JUJUR ~

(kredit foto : filem Kapoww!!!)

RAHSIA. Kata mereka aku seorang yang begitu perahsia. Ermmm... rahsia? Aku tak rasa aku begitu perahsia orangnya. Cuma mungkin aku ini tidak rajin bercerita (sangat pasti tentang hal ini). Payah mahu membuka mulut. Usahkan cerita peribadi, cerita-cerita biasapun tidak begitu terkongsi. Namun, jika kena caranya... jika aku didekati dengan 'kepandaian' kamu, boleh sahaja aku laju bercerita walaupun ia menyentuh sisi peribadi. Mereka yang mengenal aku, tentu tahu itu.

Lalu, bila ada yang rajin berkongsi hal peribadi denganku, ada yang berharap aku melakukan hal yang serupa. Bila ia tidak berlaku seperti itu, aku dikatakan tidak berlaku adil. Huh.. Hanya kerana itu?

Ermm... terngiang-ngiang kata-kata seorang rakan pekerjaan beberapa hari lepas.

"Orang yang suka berahsia ni, orang yang tak jujur!"

Huh. Aku terdiam. Senyap. Sepertinya termakan cili yang merah menyala itu. Tidak membantah, hanya mendengar. Cuma dalam hati, ada suara yang bertanya-tanya... begitukah kejujuran itu diukur? Menyimpan rahsia dan menjadi perahsia itu adalah sesuatu yang bertentangan dengan kejujurankah?

Ermmm.. Tidak bercerita itu bukan bermakna mahu menyembunyikan sesuatu. Berahsia itu juga bukan bererti tidak mahu berlaku jujur. Harus faham tentang itu.

Mengenal seseorang itu, sepertinya kamu mengupas sebiji bawang. Jika kamu mahu terus ke lapisan paling dalam, tentulah rosak dan tidak cantik jadinya. Tetapi jika kamu pergi kepada lapisan demi lapisan, tentu sahaja kamu dapat mengenalnya dengan lebih baik.

[Sa-bahagian besar yang ter-kungsi di-sini tidak perenah ter-hambur di-mulot secara ter-buka sebenar-nya...]

No comments: