Saturday, May 08, 2010

~ ICE KACANG PUPPY LOVE ~



SUNGGUH, aku terkenangkan arwah Yasmin Ahmad saat duduk di kerusi empuk GSC, Mid Valley menonton filem 'Ice Kacang Pupply Love' yang diarahkan oleh Aniu. Latar cerita kasih sayang yang membuat senyum panjang mengiringi filem yang berdurasi satu jam, 50 minit ini.

Kasih sayang yang ditampilkan ini sangat besar dan menyentuh. Bukan sahaja dalam konteks keluarga, tetapi juga dalam persahabatan yang selalu kita cicirkan. Aku benar-benar sukakan itu dan sepertinya turut masuk berada di dalam beberapa babak yang sedang berputar itu.

Menonton filem ini seperti membawa kembali aku ke zaman anak-anak dulu. Mengimbau banyak nostalgia lalu yang sebenarnya tidak pernah terpadam biar beribu batu telah aku tinggalkan. Permainan guli, ikan laga, kuetiaw berbungkus kertas surat khabar, kedai kopi, berlari ke kaki langit dan banyak lagi paparan yang begitu dekat dengan kehidupan seharian.

"Begitulah zaman kanak-kanak... hari ini bergaduh sehingga berpukul-pukul, tetapi esok kembali bersahabat dengan senyum girang tanpa berbekas sedikit pun hal semalam..." itu antara petikan dialog yang terpinjam.

Aku senyum dan aku cukup akui itu. Semakin kerap bergaduh, semakin sayang kita kepada persahabatan itu. Sebanyak mana kita menangis terluka, sebesar harap juga agar persahabatan itu tetap kekal panjang menarik riang. Ermmm...

Aku juga sangat jatuh cinta dengan lagu latarnya. Sayang sekali tidak tahu tajuk dan sang pelantunnya.. Lekat dan dekat.

[Terima kaseh Aniu... kamu ber-kongsi senyom yang banyak...]

No comments: