Monday, January 25, 2010

~ MENDAHULUI SANGKA ~


TERKEJUT, terkilan dan terkesima seusai membaca satu SMS kiriman seorang rakan yang masuk dan tertera di skrin telefon bimbitku seketika tadi. Tidak kusangka sejauh itu rakan ini membuat fikir tentang aku. Ermm...

Rakan yang seorang ini menumpang unta hitamku untuk ke satu destinasi. Sepanjang hampir 20 minit waktu perjalanan itu, aku membiarkan lagu-lagu Beethoven mengisi ruang berselang antara perbualan kami. Arghh.. itu sahajapun lagu-lagu yang ada di dalam unta hitamku selain Mozart, Kitaro dan yang seangkatan dengannya.

Sebaik menurunkan rakan ini ke destinasinya, berselang 4-5 minit kemudiannya SMS'nya menghiasi skrin telefon bimbitku. Isinya berbunyi teguran, nadanya berbunyi sindiran... ermm... rupa-rupanya simphony no. 9 itu disangkanya lagu gereja. Aduhh... Entah apa yang ada di kepalanya. Aku tahu sangkaan itu juga berkait rapat dengan kebetulan yang berlaku pada dua minggu lalu dimana rakan ini terserempak aku dan teman jiwa di BV. Aku tidak mengelak, apatah lagi dia telah lama memerhatikan kami ketika itu. Walaupun aku tidak memperkenalkan teman jiwa sebagai teman lelakiku, pasti sahaja dia sudah menduga.

Justeru, lagu-lagu Beethoven itu dikaitkan dengan dengan teman jiwa. Disangkanya aku 'terpengaruh' dengan lelaki yang bermata sepet itu. Ermm... Terima kasih atas ingatan dan teguran itu. Namun, aku tidak seperti itu, aku tidak pergi sejauh itu. Apapun, aku tidak berhasrat mahu membela diri dan membuat penjelasan panjang kepadanya. Aku hanya membalas SMS itu dengan memperbetulkan tentang lagu itu sahaja. Ermm..

[Merenong langet yang sama... ]

No comments: