Friday, November 20, 2009

~ LAIN DIRANCANG ~


RIBUT lagi. Aduh.. sungguh aku tidak begitu senang untuk menulis tentang perkara ini di sini. Namun, hati tidak tenteram sejak semalam. Justeru, aku perlu melepaskan sedikit yang terbuku di hati.

Lain dirancang, lain yang menjadi kenyataan. Akibat terkuis curiga dan prasangka yang membuat damping, aku dan teman jiwa berlaga 'angin' ketika meraikan hari ulangtahun kelahirannya semalam. Sudahnya, rancangan untuk ke Putrajaya bertukar kepada sesi perdebatan di tepi lebuhraya. Aduhh.. perlukah aku terlibat dalam drama yang mirip seperti yang kerap disiarkan di kaca TV itu? No!

Puncanya kerana ada orang yang 'kurang siuman' mahu bergurau tidak kena masa. Telefon bimbitku dikunjungi mesej bertalu daripada manusia ini yang mengacah-acah dan bersenda gurau. Sudah terlalu banyak masa lapang dan tidak ada kerja lain barangkali dia. Aku langsung tidak mengenali manusia ini. Janji aku tak tipu. Tetapi tentu sekali lelaki yang sedang meraikan harijadinya ini tidak mahu percaya. Apatah lagi sejak akhir-akhir ini kami kerap terkuis soal yang serupa.

Selalunya, dia sememangnya tidak pernah menyelongkar telefon bimbitku, aku juga begitu. Yaaa... tidak pernah. Begitu juga dengan emel atau apa sahaja yang sewaktu dengannya. Itu perjanjian kami. Masing-masing ada ruang sendiri walaupun banyak benda yang terkongsi. Namun, kebetulannya hari ini aku memberikan telefon bimbitku itu kepadanya kerana mahu menunjukkan sesuatu dan yang paling kebetulan mesej itu masuk ketika itu. Tidak sekadar mesej tetapi juga panggilan daripada orang yang sama. Goshh!

Diam, senyap. Tidak mahu memanjangkan rasa apatah lagi hari semalam merupakan hari ulangtahun kelahirannya. Hari yang patutnya manis tetapi menjadi kelat dan masam. Untuk manusia yang 'kurang siuman' itu, silalah bergurau lagi.. dan lagi...

[Suka dengan orang yang kelakar walau-pon tidak perenah mem-buat kelakar kerana diri bukan sa-orang yang kelakar...]

No comments: