Monday, September 28, 2009

~ MENGAMBIL CUTI SAKIT ~

Sepatutnya, hari ini aku sudah kembali bertugas setelah seminggu bercuti sempena menyambut hari raya aidilfitri. Namun, dek kerana demam yang datangnya secara pakej bersama batuk yang serius, mahu tidak mahu terpaksalah aku mengambil cuti sakit.

Sejak semalam lagi, ibu meminta aku memanjangkan cuti melihatkan aku belum sihat sepenuhnya. Apatah lagi ibu sepertinya tidak sanggup membiarkan aku memandu untuk pulang ke hiruk-pikuk kota dengan jarak perjalanan yang jauh dalam keadaan yang tidak bermaya begitu. Namun aku tegaskan kata, aku tidak mempunyai cuti lagi dan urus pekerjaan mendesak sedang menanti. Ibu berat hati, namun terpaksa merelakan. Mujurlah perjalanan semalam dipermudahkan. Aku memandu secara berterusan selama 6 jam dari pantai timur semenanjung tanahair sehingga ke hiruk-pukuk kota besar ini tanpa berhenti di satu perhentian pun.

Nah, hari ini... akibat tidak mendengar kata ibu, aku terpaksa juga mengambil cuti sakit. Seawal pagi tadi, kepala terlalu berat dan badan terlalu lemah. Mahu tidak mahu, walaupun punya urusan pekerjaan mendesak yang perlu dilangsaikan hari ini, aku terpaksa juga bercuti. Memanjangkan rehat dengan tidur dengan sedikit sempurna.

Alhamdulillah, sebelah tengaharinya keadaan semakin baik. Cuma batuk-batuk sahaja yang masih mahu menemani. Melihat diri sedikit 'gagah', aku ke tempat pekerjaan lama. Mahu bertemu rakan-rakan pekerjaan lama dan sekaligus beraya dengan mereka. Banyak cerita yang terkongsi. Aku seperti teringin untuk kembali menumpahkan khidmat di sini. Ermmm..

[Serius. Mau menukar bidang pekerjaan...]

No comments: