Friday, August 14, 2009

~ KEPADA ORANG YANG SALAH ~


Aku orangnya susah sekali mahu meminta tolong. Justeru, jika aku tiba-tiba meminta bantuan atau pertolongan, ertinya aku benar-benar perlu kepada itu. Malang sekali, saat itu aku selalu pergi kepada orang yang salah. Orang yang salah itu selalu sahaja pada sangkaku sudi untuk membantu, walhal ia tidak terjadi begitu.

Hari ini ia terjadi lagi untuk kesekian kalinya. Sepatutnya aku perlu menyedari, 'orang ini' bukanlah orang yang tepat untuk aku tuju kala aku benar-benar memerlukan bantuan (beberapa kali dia membuktikan situasi itu... yaa.. beberapa kali). Dia mungkin sesuai pada situasi yang senang-senang sahaja barangkali. Untuk tujuan yang selain itu, mungkin aku perlu kepada orang lain. ermmm... Sedih bukan.. kerana aku sering menganggap sahabat ini adalah orang yang boleh diharapkan. Malangnya tidak (aku sendiri sedih untuk mengatakan demikian).

Tidak ramai kawan yang boleh duduk bersenang susah dengan kita. Mungkin ungkapan ini terlalu biasa singgah di telinga. Namun, ungkapan itu bukan sekadar ungkapan. Begitulah resam kehidupan hari ini. Justeru, lihatlah rakan dan sahabat keliling kamu. Siapa yang boleh kamu pinjamkan bahu, siapa yang tidak.

[Peregi-lah kepada orang betol... Tidak-lah perit itu mem-belah jiwa kamu..]

No comments: