Friday, July 03, 2009

~ LAKUKANLAH DEMI SENYUM ~


MENGISI keluangan dengan menghirup secawan coffee bersama rakan-rakan di tempat pekerjaan lama. Lama tidak punya kesempatan yang begini, lalu kami semua larut dalam cerita yang terkongsi.

Paling tercuit, kisah dua rakan pekerjaan yang berselisih faham. Seorang ceritanya begitu, seorang pula ceritanya begini. Keduanya membela diri sendiri tentunya. Masing-masing mahu menang. Mahu membukti betul sentiasa pada diri.

Aku hanya mendengar. Tidak mahu membuat campur untuk sesuatu yang tidak seharus aku berada di dalamnya. Apatah lagi aku sendiri tidak tahu duduk sebenar cerita. Namun, sempat aku titipkan nasihat bertongkat pada pengalaman yang aku juga pernah laluinya.

Menjaga persahabatan itu lebih mulia dan memberi bahagia. Justeru, untuk hal yang sedikit harus ditolak-ansurkan, lakukan demi senyum. Untuk marah yang harus direda hapuskan, lakukan demi bahagia. Untuk fikir yang tersimpan curiga dalam, kafankan terus ia. Biar yang ada, hanya yang manis-manis. Mudah-mudahan terhindar urat simpul yang memusnahkan.

[Tida' perenah mau ka-hilangan sahabat dekat yang ter-bilang jari..]

No comments: