Wednesday, June 24, 2009

~ RAKAN TEMPAT PEKERJAAN LAMA ~


Lama tidak dalam kesempatan yang begini. Petang tadi aku menghabiskan masa bersama rakan-rakan di tempat pekerjaan lama. Dari petang membawa ke malam. Pada sebelah tengaharinya aku menemani mereka makan tengahari dana pada sebelahnya awal malamnya pula mereka menemankan aku berbuka puasa di tempat kegemaran.

Cerita yang terkumpul dihurai satu-satu. Aku rindukan suasana di tempat pekerjaan lama yang begitu aman dan nyaman. Kami bekerja tanpa ada tekanan. Hubungan antara rakan-rakan pekerjaan juga begitu akrab seperti sebuah keluarga. Tidak ada soal iri hati, tidak puas hati sehingga menyimbah cuka pada wajah. Semuanya baik-baik sahaja.

Disebabkan itulah, meski aku tidak lagi menjadi kakitangan di sana, aku seringkali membuat singgah. Menjenguk rakan-rakan dan masih lagi 'perasan' aku masih merupakan kakitangan di situ. Malah kakak Caltex berhampiran tempat pekerjaan lama itu juga masih menyangkakan aku masih bekerja di situ lantaran sering melihat aku di situ. Yaa.. aku sendiri seperti tidak menyedari telah satu setengah tahun aku meninggalkan tempat pekerjaan lama itu. Rasanya seperti baru seminggu... ermmm..

Menurut cerita rakan-rakan tadi, suasana di tempat pekerjaan lama sedikit berubah kini. Apatah lagi dengan kemasukan kakitangan baru yang mungkinnya tidak mementingkan soal-soal kekeluargaan itu. Justeru, banyaklah rasa yang terhimpit.

Sebelum pulang ke rumah, salah seorang rakan itu bertanya kepadaku tentang sebab sebenar aku meninggalkan tempat pekerjaan lama. Terkejut dengan pertanyaannya itu. Ermm... sebab itu tidak terkongsi dengan sesiapapun. Justeru aku hanya menjawab dengan sebuah senyuman. Cuma yang paling pasti, ia bukan bersebab wang ringgit atau penawaran material dari tempat pekerjaan sekarang. Sungguh, ia bukan bersebab itu.

[Ter-kenang sa'at men-curi tulang ber-sama rakan-2 di-tempat pekerjaan lama se-mata-2 mau men-jamah ABC di-Taman Warisan, Putrajaya... :) ]

2 comments:

lanun said...

selamat berbuka puasa....bersama2 teman terindah...

aku hanya puasa pada kebanyakan umat perpuasa...hehehhe

Koishie said...

aminnnnnn... tidak lama lagi menjelang ramadhan.. sama-sama kita berpuasa..