Thursday, May 21, 2009

~ KEMALANGAN ~

(foto sekadar hiasan)

Aku seorang yang percaya kepada gerak hati. Selalupun ia terlebih dahulu membuat tanda. Begitu jugalah dengan kejadian yang berlaku ke atasku petang tadi. Beberapa jam sebelum kejadian, hati sudah berbelah bahagi untuk membuat langkah. Terasa seperti tidak sedap hati. Namun, aku cuba untuk tidak mengendahkan rasa itu. Nah.. hadaplah.

Aku terlibat dengan kemalangan ! Kereta yang dinaiki bersama seorang rakan pekerjaan telah dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta pacuan empat roda dalam lebat hujan yang membasah hiruk-pikuk kota petang tadi. Semuanya gara-gara pemandu yang tidak 'berpelajaran' itu mahu segera memasuki lane kanan untuk menaiki flyover yang searah dengan lane kami. Di pancungnya sebuah wira aeroback hijau dan akhirnya tidak sempat membrek lalu menghentam kereta kami. Huh..

Dentuman yang kuat itu telah mendorong aku ke depan dengan kuat sekali. Mujur juga aku seorang yang tidak pernah lupa untuk memakai tali pinggang keselamatan setiap kali membuka pintu kereta. Alhamdulillah... aku tidak mengalami sebarang kecederaan. Begitu juga dengan rakan pekerjaan. Cuma terasa sedikit pening-pening kerana kepala kami terhentak bahagian tempat duduk. Mujurlah tiada penumpang lain di bahagian tempat duduk belakang.

Bahagian belakang kereta kami kemek teruk dan terdorong ke dalam. Ermm... aku tidak menyertai perbincangan antara rakan pekerjaan dan pemandu tersebut dalam hujan berat itu. Setelah perbincangan yang berlangsung kurang lebih 45 minit itu, akhirnya pemandu tersebut sanggup untuk menanggung kerosakan. Ermm.. itupun dia asyik berdalih dan mengalihkan kesalahan di pihak kami.

Ermm... sudah suratan kami melalui semua ini pada hari ini walapunpun sebenarnya banyak isyarat yang memberitahu sesuatu. Begitu juga kejadian beberapa bulan lepas yang juga aku lalui bersama rakan ini. Gerak hati itu memberitahu tetapi takdir menentukan segalanya.

[Maseh trauma dengan kemalangan be-berapa tahon dahulu yang mem-beri sesak sa-hingga kini..]

4 comments:

anumz sarah said...

Salam koishie,

Mujur kamu berdua x apa2. Aih,manusia mmg berubah sikap jika di jalan raya...

Koishie said...

yaa anumz,
alhamdulillah.. aku masih punya kesempatan untuk terus bernafas di bumi ciptaan-Nya ini..

masMZ said...

syukur selamat...
take care ya!!!

Koishie said...

yaaaa.. tq masmz...
alhamdulillah masih ada umur untuk munutur bual sama kamu di sini...