Tuesday, March 17, 2009

~ BENARKAH ISKANDAR BUKAN ZULQARNAIN ~

Usai membuat urus berkait soal pekerjaan, aku memutus untuk menyinggah di gedung pembacaan. Kesibukan dengan pelbagai urus pekerjaan yang mendesak, aku tidak lagi punya masa yang banyak untuk mengintai dari rak ke rak mencari bahan bacaan kegemaran.

Melirik jam pemberian teman jiwa di tangan, kelihatan seperti aku punya sedikit waktu sebelum meredah sesak kenderaan di perut jalan di luar itu. Laju sahaja kaki mengatur langkah. Aku menarik nafas lega apabila Kinokuniya dapatku singgahi.

Membelek dan memilih, akhirnya mata terhenti tumpu kepada sebuah buku bertajuk 'Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain', karya Afareez Abdul Razak Al-Hafiz. Dek kerana tajuknya, besar sekali rasa ingin tahu yang ada dalam diri. Mungkin kamu sudah terlebih dahulu menelaah buku ini dan mungkin aku sedikit ketinggalan kerana baru bertatap di mata hari ini.

Awal pembukaannya berkisah soal awal kehidupan manusia. Bermula secara ringkas dengan Nabi Adam S.A.W dan keturunan-keturunan manusia awal. Memasuki era Nabi Idris, Nuh, Lut dan Ibrahim. Pelbagai peristiwa menarik terangkum di dalamnya. Detik kamu dalam hati mungkin hanya akan berkata "oo... ooo.. oooo dan oooooo". Ermm.. Atau mungkin bukan detik 'kamu' tetapi detik hati aku barangkali.

Kenapa 'Dan Nabi Ibrahim' ??? Kerana aku punya masa yang sedikit untuk menghabiskan buku yang boleh tahan juga jumlah muka suratnya. Bukan berkira untuk membayar wang untuk buku itu tetapi aku juga perlu membayar wang kepada perkara lain yang tidak mungkin dapat diperolehi secara percuma seperti yang diperolehi dari ruang gedung pembacaan ini.

Justeru, jika ada keluangan serupa, aku sangat bercadang untuk menyambung pembacaan buku itu. Atau jika kamu yang terlebih dahulu membacanya, berkongsilah... Aku ingin benar tahu.

[Ter-kenang per-kenalan dengan sa-orang rakan istimewa cacat pendengaran dan per-tutoran di The Borders suatu masa dahulu.. dia kini tlah hilang..]

No comments: