Thursday, November 13, 2008

~ LAWAN ATAU LARI ? ~

Hari ini, aku sekali lagi berdepan dengan situasi yang hampir2 sahaja membuat aku hilang pertimbangan. Sikap en boss benar2 mengujiku. Terdetik dalam hati ketika itu, Lawan atau Lari?

Dek kerana aku membungkus amarah itu dari dalam, lalu aku cuba melarikan diri seketika dari bertatap wajah dengannya. Bimbang kalau2 amarah itu mara ke depan dan meluah reaksi yang tidak pernah mereka saksikan dari aku.

Mukaku merah padam menahan marah. Yaa.. aku benar2 dalam keadaan itu. Rakan2 pekerjaan sedikit terkejut melihat reaksi spontanku ketika itu. Mungkin selama ini, aku hanya tenang dalam segala apa situasi sekalipun. Namun, hari ini aku terlalu merasa sakit hati.

Aku lari dari suasana tegang itu untuk menarik nafas tenang. Jika di tempat pekerjaan lama, aku akan berlari ke tangga di sebelah tempat pekerjaan jika dalam keadaan begitu, di sini aku tiada pilihan. Aku ke tandas dan menangis sepuas-puasnya. Menangis kerana terlalu sakit hati.

Seperti yang pernah aku katakan, aku jarang sekali menangis kerana sedih. Malah jika berdepan kematian sekalipun, aku masih mampu mengawal diri dan emosi dengan baik. Aku boleh tenang-setenangnya. Namun, dalam hal sakit hati dan kemarahan begini, air mata sering sahaja tumpah. Terlalu mudah. Tangisan itu kerana aku tidak mampu meluah kemarahan itu dengan baik dan memendam menjadi lahar. Ermm..

[Ermm.. mungkin-kah aku akan mem-buat piker yang kurang dari sepuloh minet?]

No comments: