Sunday, November 09, 2008

~ DUA HARI BERTURUT-TURUT ~

(Muzium Negeri... jam 9.15 pagi kami sudah berada di sini.. )

(Terpegun dengan seni ukirnya..)

(Membidik yang indah-indah...)

(An, Af, Aku dan Nh)

(Singgah.. hujan renyai menukar lokasi kami ke blue lagoon.)

(Menyelusuri bibir pantai..)

(Merasa ombak membuat singgah..)

(Yang tidak diingini... kecelakaan berlaku di depan mata..)

(Asam pedas... ermm..)

(Berhampiran Dataran Pahlawan)

(Merah yang menarik pandang..)

(Muzium Islam)

(Yang beratus tahun..)

(Menyelusuri sungai menikmati pandang)

(Cendol yang menjadi kegemaran Nh, Af dan An tapi bukan aku...)

(Sisi pandang dari jambatan ke Jonker Street)

(Ini yang menarik pandang.. Jonker Street)

(Pembinaan semula..)

(Kota di bawah tanah yang baru dijumpai pakar sejarah pada tahun 2007)

(Segar..)

(Selesai... ermmm)

(bukan pertama kali..)

(ermmm..)

Aku ke bumi hang tuah lagi. Lagi? Ya.. selain semalam, hari ini juga aku di sini bukan kerana menurut teman jiwa seperti biasanya. Malah dia tidak tahu langsung pun aku ke sini pada hari ini.

Hari ini, aku berada di sini kerana memenuh janji dengan rakan2 di tempat pekerjaan lama untuk menghabiskan masa satu hari bersama mereka. Tidak disangka pula tempat yang menjadi pilihan mereka adalah bumi Hang Tuah ini. Aku ketawa sendiri.

Untuk tidak membuat spoil pada mood mereka, aku bersetuju tanpa sebarang bantahan. Malah aku berlagak seolah asing di bumi Hang Tuah ini. Aku menunjuk rasa teruja seperti mana teruja mereka bercerita tentang tempat2 menarik yang bakal kami kunjungi... sekali lagi aku ketawa sendiri. Kali ini lebih mencuit hati barangkali.

Jam 7.45 pagi, NH, AF dan AN datang menjemputku. Yaa.. 7.45 pagi. Sukarnya untuk aku membuka mata dalam waktu yang begini kala hujung minggu. Apatah lagi malam tadi aku kepenatan yang teramat sangat kerana membantu adik menguruskan tugasan berkaitan pengajiannya sepanjang hari, juga di bumi Hang Tuah ini. Tambah memenatkan apabila perjalanan semalam menggunakan pengangkutan awam.

Sebelum bertolak menelusuri tempat2 menarik di tanah Dol Said dan seterusnya ke bumi Hang Tuah, kami singgah mengisi perut. AN merungut lapar. Aku menurut sahaja walapun sedikit pun tidak terasa lapar atau perlu mengisi perut. Tambahan pula aku memang tidak suka mengambil sarapan pagi.

Destinasi pertama singgah ke Muzium Negeri. Aku tidak pernah berkunjung ke sini. Justeru, kesempatan yang ada aku gunakan untuk meninjau-ninjau apa yang ada di sini. Berlama2 juga di situ sebelum ke tempat2 lain seperti bandar di tanah Dol Said ini. Menyinggah ke tempat wajib, sisir pantai indah yang termiliknya dan sebagainya. Malah tatkala tiba menjejak pasir halus pantai itu, hujan turun memberi tanda agar kami harus segera pergi.

Justeru kami mengalih ke desnitasi kampung2 kecil di sekitarnya. Yaa... sesuatu yang belum pernah aku lakukan sebelum ini. Namun, aku tidak dapat membidik foto menarik kerana hujan renyai2 turun di sepanjang perjalanan itu dan kami hanya berada di dalam kereta sahaja.

Dari tanah Dol Said ini, kami terus ke bumi Hang Tuah. Yaa... sekali lagi. Namun, kali ini lainnya apabila kami melalui jalan lama dan menyelusuri kampung2 kecil di sini. Singgah dia bandar besar, ke Dataran Pahlawan, Stadthuys, Jonker Street, Masjid Tanah, Alor Gajah, Merlimau, Pantai Tanjung Bidara, Telok Mas, sehinggalah ke Umbai untuk menjamah ikan bakar istimewa di sini.

Dan yang lucunya, teman-temanku ini langsung tidak menghidu yang aku sudah beberapa kali menjejakkan kaki di tempat2 ini. Fikir mereka kunjungan ini adalah yang pertama buatku. Apatah lagi aku menunjukkan keterujaan yang sama dengan mereka semua. :) Justeru, kunjungan kami ini menjadi begitu seronok sekali.

Kisah seharian yang cukup indah sekali untuk catatan harianku pada November ini barangkali. Kami tiba di hiruk pikuk kota pada malam yang agak lewat. Penat, tetapi sangat seronok. Menghapus serabut yang menyimpul beberapa hari ni.

[Terima kaseh teman-2. Kamu teman-2 yang jarang sekali mau menyakiti-ku. Malah tidak perenah juga mau ber-kira soal keringat dan ringgit sen... ermm..]


No comments: