Thursday, November 20, 2008

~ BUKAN SELALU MENJADI UMPAN YANG TEPAT ~

Baru semalam aku bercakap soal menilik iklan jawatan kosong. Hari ni aku aku tiba2 mendapat tawaran bekerja di tempat baru. Ermm... melihat faktor upah dan insentif2 yang ditawarkan, sungguh seperti esok sahaja mahu aku melatak jawatan dan menerima pelawaan ini.

Namun, aku tidak mahu lagi membuat fikir hanya dalam tempoh sepuluh minit. Aku mahu menggunakan akal yang panjang ini dengan mengambil masa yang panjang juga. Benar, aku kini semakin sesak nafas di tempat pekerjaan sekarang dan mahu menghirup udara lain yang lebih segar buatku.

Malangnya, tawaran yang datang kepadaku ini akan mengekalkan aku dalam bingar yang serupa. Aku mahu mencuba bidang yang lain daripada yang telah aku lalui bertahun-tahun ini. Bidang lain? Yaa.. seperti peluang yang telah aku lepaskan Julai lalu (peluang baik yang tidak datang kunjung lagi selepas itu...).

Siang tadi, aku bertemu En. SH. Jika selama ini seorang rakan ini yang asyik memujukku untuk menyertai mereka, kali ini En SH sendiri yang membuka mulut. Siap terus membuka tangga upah dengan membida upah yang aku perolehi sekarang. Aku memberi reaksi dan menjawab hanya dengan tawa kecil.

Tidak mahu bermain tarik tali, aku katakan kebenaran kepada mereka. Bukan aku tidak mahu duduk berganding bahu dengan mereka semua, namun aku ada mimpi sendiri. Dan mimpi itu mungkin boleh terlaksana andai aku tidak rakus berkejaran dengan waktu seperti yang sedang aku lalui setiap hari ini.

Justeru, aku mahu menukar kesesakan. Mahu duduk diam di padang yang luas dan saujana mata memandang. Ermm... andai situasi begitu yang berada di depan mataku sekarang, aku akan membuat fikir yang kurang daripada sepuluh minit.

Lucunya, biar apa jawapan dan alasan yang tidak masuk akal sekalipun yang diberikan aku, mereka masih membuat tawar. Aku pasti rakan yang seorang ini telah bercerita kepada En. SH tentang hasratku yang mahu menghirup udara lain itu. Disebabkan itulah En SH seolah yakin aku akan menerima tawaran tersebut. Tapi mereka tidak tahu, jawapan yang telah tersedia ada dalam kepalaku ialah TIDAK. Andai tawaran dari bidang yang berlainan dengan apa yang sedang aku lakukan sekarang, YA... aku akan membuat fikir dengan lebih tajam dan dalam.

Aku tidak suka berpindah-randah seperti kaum Nomad itu. Justeru, walaupun bernafas sedikit sesak, aku akan menunggu di sini sementara benar2 datang angin nyaman yang akan membawa aku untuk menghirup udara segar di tempat lain. Ermmm... Yang terhindar bingar barangkali.

[Wang bukan selalu men-jadi umpan yang paling tepat...]

No comments: